Corona en (online) thuisschool

Wat doen we thuis, nu we niet naar school kunnen?
De scholen zullen in ieder geval tot en met 28 april gesloten blijven. Wat doen we ondertussen? Wat kan er wel? Waar letten we op?

Net als op alle andere scholen zijn we druk met het organiseren van het onderwijs op afstand. Nu we weten dat de scholen pas op zijn vroegst na de meivakantie weer open zullen gaan, staan we voor een nieuwe uitdaging: hoe zorgen we ervoor dat de kinderen ‘bij’ blijven en de achterstand niet te groot wordt?
Er is veel contact met kinderen en het gemaakte werk wordt goed gemonitord. Dagelijks worden instructies gegeven, rekenlessen, spelling, taal en begrijpend lezen gemaakt door de kinderen en opgestuurd naar de leerkrachten.

Ons eigen karakter

Daarnaast vinden we het belangrijk om het ‘Windrooskarakter’ te behouden. Hoe doen we dat in deze digitale tijd?

Wat de Windroos kenmerkt, is ten eerste het excellente taalonderwijs, gebaseerd op de eigen teksten van kinderen. Ook in deze tijd schrijven kinderen elke week een tekst. Via Google classroom krijgen de leerlingen een tekstopdracht. De leerlingen leveren de tekst in en krijgen feedback van de leerkracht. Elke week wordt ook de tekstenkring georganiseerd. Normaal gesproken gebeurt dat in de kring in de klas, nu gebeurt dat digitaal. Kinderen lezen hun teksten aan elkaar voor en stellen vragen, geven tips en tops. 

Kijkdoos als museum

De omgeving en ervaringen van kinderen spelen een belangrijke rol in het onderwijs van de Windroos. Vaak worden er musea bezocht in het kader van de onderwerpen in de klas. Nu er tijdelijk geen musea bezocht kunnen worden, bedacht Robin hier een oplossing voor: We maken onze eigen musea in de vorm van een kijkdoos. Op die manier kunnen wij zelf genieten van de buitenwereld, maar kunnen ook de kwetsbare mensen (die veelal thuis en binnen moeten blijven) genieten van deze musea. 
Er zijn verschillende kijkdozen gemaakt; een Van Gogh-museum-kijkdoos, een IJsland-museum-kijkdoos, een jungle-museum-kijkdoos, etc. Deze kijkdozen zijn naar een verzorgingstehuis gebracht, zodat de ouderen hier ook van kunnen genieten. Veel beroemde musea zijn nu te bezoeken via een digitale rondleiding. Dat inspireerde verschillende groepen om ook zo’n digitaal museum te maken, met kunstwerken van alle verschillende kinderen. 

De opdracht  

“Mama zat achter haar computer en in één keer hoorde mama ping!!!! dat was haar telefoon, het was een bericht op ouderportaal. Dit was ongeveer het bericht:  Robin heeft een kijkdoos gemaakt voor haar oma wij willen een voorstel doen als je wilt mag je een kijkdoos maken het hoeft niet maar het mag. Als je het af hebt kom je de kijkdoos naar school brengen en in het eerste halletje leggen. We verzamelen de kijkdozen en brengen ze dan naar het bejaardentehuis.  Ik keek mama aan en ik dacht, dat moeten we echt doen. Ik had meteen een idee. We gaan een landschap maken. Ik zocht afbeeldingen op de computer van landschappen. Van koeien, van schapen en van bloemen en nog veel meer. Maar een tijdje later vond ik het maar niks. Ik moest dus weer een ander idee verzinnen. Mama kreeg een tijdje geleden een berichtje van mijn oma, dat er zoveel leuke dingen over het van Gogh museum te vinden was op safari. Toen had ik gelijk een idee. Aha!  riep  ik dat is het, we gaan het van Gogh museum na maken dan kunnen ze toch nog naar een museum. Mama en ik sprongen weer achter de computer. Snel naar safari. Ik bekeek eerst even de link die mijn oma had doorgestuurd. Daar zagen we allemaal leuke ideeën voor mijn kijkdoos. Er zat ook een filmpje bij, dat was heel erg fijn want toen kon ik zien hoe de muren er uit zagen. Nu wist ik het zeker ik wou bijvoorbeeld mensen die op bezoek waren in het museum of hele mooie schilderijen van Van Gogh en ik wou ook pilaren waar sommige schilderijen op konden staan. Hoe ik dit moest doen wist ik niet precies maar ik wist wel dat het een hele mooie kijkdoos ging worden. Ik ging gelijk aan de slag. Eerst ging ik de zijkanten meten, oké klaar, nu afbeeldingen zoeken op de computer van de muren. Dat was ook weer gedaan. Toen ik aan de tafel beneden zat dacht ik o nee! De onderkant van deze doos is niet gelijk nu moet ik weer een andere doos vinden. Aha deze doos is precies goed. Nu even de afbeeldingen op maat knippen. En aan de slag. Dit wat ik nu vertel is niet zo makkelijk als het lijkt, het heeft wel een paar dagen geduurd. Ik heb ook wat hulp gekregen van papa en mama. Ik vond het heel leuk om te doen. Het was ook heel lastig maar het is mooi geworden.”   Jonna 

Op deze manier blijven we de komende weken werken op de Windroos; digitaal werken aan (onderwijs)kwaliteit en natuurlijk aan het behouden van ons eigen karakter.

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven