Jan Overweel (Directeur)

Sinds 1987 werk ik op de Windroos met heel veel plezier. Een school met een eigen gezicht, een school waar we echt met elkaar, ouders en leerkrachten, bezig zijn om kinderen in vertrouwen te leren te ontdekken wie ze zijn. Creativiteit is een belangrijk aspect van hetgeen ik zoek in het dagelijks leven en dit kom ik elke dag tegen op de Windroos. Kinderen leren in vertrouwen en in de omgang met elkaar altijd oplossingen te bedenken. Of het nu een rekenprobleem, een mooie tekening of een conflict met een ander is.

Sinds 2009 is de school een bestuurlijke samenwerking met het Sticht aangegaan en ben ik directeur geworden van deze mooie school. Dat het een mooie school is concludeer ik uit de dagelijkse praktijk, de oudertevredenheid en de reacties van oud-leerlingen. Dit alles heeft gemaakt dat ik in al die jaren nooit heb overwogen om een andere werkplek te zoeken. Thuis vind ik de rust bij mijn gezin, in de bossen en bij de muziek.

Marijke Vroman (Groepsleerkracht 1/2 (a))

​​​​Mijn naam is Marijke Vroman en werk vanaf 2004 op de Windroos. De reden dat ik hier al zo lang werk is, dat we op de Windroos met kleuters ervaringsgericht werken. Ik ervaar zelf veel plezier om samen met de kinderen een thema, dat uit de kinderen zelf is gekomen, uit te diepen en alle leerdoelen die kleuters mogen leren hierin aan bod te laten komen op een heel speelse en functionele wijze.

De sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden van het kind vind ik even belangrijk als de cognitieve ontwikkeling. Daarom heb ik ook opleidingen gevolgd om kinderen te begeleiden in sociale weerbaarheid, waarbij kinderen bewust worden van zichzelf en hun eigen gedrag in relatie met anderen. Kinderyoga is ook een mooi middel om kinderen op een speelse manier meer bewustzijn hierover te geven. Beide kleutergroepen geef ik regelmatig kinderyoga, waarbij naast het doen van de yogahoudingen, ook veel gedanst wordt en stilte -en focusspelletjes worden gedaan. Bewustwording en spiritualiteit is in mijn persoonlijke leven heel belangrijk. Al ruim 20 jaar volg ik lessen bij een spirituele lerares, waarbij veel aandacht is voor zelfreflectie, bewustzijn en meditatie.

De laatste jaren ga ik regelmatig naar India met mijn spirituele lerares en andere medeleerlingen. Ook al ben ik een juf, ik zal altijd een leerling blijven en probeer open te zijn om op alle fronten van het leven te mogen leren.

Tilly Baas (Groepsleerkracht 1/2 (b))

Mijn naam is Tilly Baas. Ik ben getrouwd met Tijmen en wij hebben 5 geweldige kinderen, waarvan er een aantal op de Windroos zitten. Zingen en muziek maken doe ik heel erg graag, zowel thuis met man en kinderen, als op school in de klas.

Ik werk al 17 jaar met ontzettend veel plezier in het onderwijs. In die 17 jaar heb ik op een andere school ook nog als IB-er gewerkt. In 2012 ben ik op de Windroos begonnen. Mijn kennis die ik als IB-er had opgedaan kon ik toen inzetten in de begeleiding van een aantal leerlingen. Later ben ik weer voor de klas gegaan. Nu mag ik de juf zijn van groep 1/2 (b), een geweldig leuke klas!

Onderwijs betekent voor mij dat leerlingen, met hulp van de leerkracht, zich kunnen ontwikkelen tot nieuwsgierige, onderzoekende, zelfsturende en gedreven op samenwerking gerichte kinderen. Hierdoor vergroot je het zelfvertrouwen, creativiteit, analytisch vermogen en zo veel meer, wat belangrijk is om te kunnen ontplooien. Daarom ook vind ik het zo ontzettend fijn om op de Windroos te werken. Het onderwijs op de Windroos, geeft de kinderen deze mogelijkheden! Het is heerlijk om daarvan deel uit te mogen maken en iedere dag weer de dynamiek te ervaren die dit met zich meebrengt. Iedere dag brengt nieuwe ontdekkingen, nieuwe inzichten en zoveel mooie ervaringen met de groep.

Pascale Houdé (Groepsleerkracht 1/2 (b))

Hallo mijn naam is Pascale Houde en ik ben weer terug op de Windroos voor één dag per week in de klas bij Tilly en de kleuters. Ik werk ook nog 2 dagen op de Horn en begeleid daar Steef een jongetje van 10 met het Downsyndroom. Daarnaast maak ik kindertheater en theater voor mensen met een verstandelijke beperking of mensen met dementie. Verder heb ik 2 lieve dochters van 17 en 19.

Maaike Balk (Groepsleerkracht 3/4)

Op maandag, dinsdag en woensdag werk ik in groep 3 samen met de enthousiaste kinderen. Ik voel me een echte Freinetwerker; uitgaan van de beleving en vragen van de kinderen en samen de wereld ontdekken. Als je uitgaat van de kinderen is elk jaar anders en dat maakt het leuk en spannend. En wat ik het leukste vind op school? Teksten schrijven, teksten bespreken met de groep, wereldoriëntatie en de creatieve vakgebieden.

Hanneke Meijer (Groepsleerkracht 3/4)

Ik werk in groep 3 en vindt het fijn dat we werken vanuit de beleving van kinderen, dat we aan de hand van een thema, dat we samen met de kinderen kiezen, ons onderwijs vorm geven. Daarnaast is er ook ruimte voor spelend leren, heel belangrijk voor deze jonge kinderen. Op school hebben we ook een tuin, waar kinderen door het jaar heen een aantal keer werken. Zij leren dan alle facetten van het hebben van een moestuin, maar ook over de dieren op en onder de grond. Dat vind ik belangrijk voor hun ontwikkeling.

Noortje van Lieshout (Groepsleerkracht 4/5)

Tijdens mijn eerste studie, educatieve media, merkte ik dat ik het heel boeiend vond om leerprocessen van kinderen te begeleiden. Ik wilde graag met een groep kinderen werken en directe respons krijgen, tijdens de verkorte PABO-opleiding werd dat nog duidelijker. Juist het werken met de kinderen blijft de grootste lol in mijn werk. Het is nog interessanter dan ik dacht. Op de Windroos is elke dag anders, iedere dag zijn er in de groep nieuwe ideeen, steeds bedenken we samen of individueel wat we willen weten. Kinderen enthousiast bezig zien met de zoektocht antwoorden vinden op hun vragen is prachtig. Dat vond ik in 1997 toen mijn Windroosloopbaan begon en nu ik dit jaar in de 5/6 groep werk nog steeds.

Jannemarie Swartsenburg (Groepsleerkracht 4/5)

“Taal is zeg maar echt mijn ding”, zou een lijfspreuk van de “Windroos” geweest kunnen zijn. Als leerkracht mag je daar ook aan geloven als het gaat om een voorstelrondje op de vernieuwde website. Mijn naam is Jannemarie Swartsenburg en ik werk sinds september 2019 op basisschool de Windroos. Geen voorspelbare keuze, in eerste instantie, met mijn voormalige switch van de PABO naar het werken binnen de kunsteducatiesector. Wel een voorspelbare keuze als ik terug ga naar mijn basiswaarden waarom ik ooit voor de opleiding PABO heb gekozen. Ik wilde leerkracht worden om kinderen te kunnen verwonderen, om hen binnen hun eigen kunnen een stapje verder te helpen en om kunst een waardige plek in de klas te geven, een plek waar vakken samenkomen binnen thema’s en leerlijnen en waar de school een geheel vormt in de ontwikkeling van het kind. Op zo’n school wilde ik werken en in 2019 had ik het geluk deze te vinden. Voor de zomervakantie van 2018-2019 mocht ik al eens binnen spieken en in het nieuwe schooljaar ben ik echt gestart naast Noortje in groep 4/5.

Op de Windroos komen voor mij alle goede aspecten van het onderwijs samen, met daarbij een geweldig, warm, kundig en enthousiast team. Waarin je niet alleen als leerling, maar ook als leerkracht kunt groeien. Ik heb er zin in!

Loes Vermaeten (Groepsleerkracht 5/6)

Mijn naam is Loes en ik werk sinds 2009 op de Windroos. Op het moment dat mijn jongste kind de Windroos verliet om naar de middelbare school te gaan kon ik nog geen afscheid nemen van het prachtige levendige onderwijs dat ik als ouder had mogen leren kennen. Nu geniet ik als leerkracht enorm van de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen, van hun prachtige onbevangenheid en gretigheid om te leren. Samen met kinderen de wereld onderzoeken en ontdekken maakt van elke dag weer een feestje.

Cora Vernooij (Groepsleerkracht 5/6)

Vorig schooljaar heb ik stage gelopen in groep 4/5. De werkwijze van deze school sluit zeer goed aan op mijn visie op onderwijs. Het projectmatige onderwijs, onderzoekend en ontdekkend leren, de mooie kringgesprekken en het taalonderwijs waarbij schrijven van eigen teksten centraal staat, zorgen voor een grote betrokkenheid van de leerlingen.
ik was dan ook erg blij met de vraag van Jan of ik op vrijdag in groep 5/6 wilde komen werken. Doordat ik als zoveel kinderen goed kende en al een mooie band met hen opgebouwd had, is de voor mij latere start van het schooljaar soepel verlopen. Inmiddels heb ik goed zicht op alle individuele kinderen en de behoeften van de groep in zijn geheel. De doelen die ik mijzelf gesteld had, waarbij het stimuleren van een positief leerklimaat en het bieden van individuele begeleiding voorop staan, zijn hierdoor goed te realiseren.

Marijke Hovenier (Groepsleerkracht 7/8)

Ik ben sinds 2009 werkzaam op de Windroos. Als evenementen-organisator zocht ik naar een betekenisvolle context waarin ik mijn organisatietalent en creativiteit kon inzetten en besloot een overstap te maken naar het onderwijs. Ik voel me thuis op de Windroos omdat we positief denken, in contact zijn met elkaar, zowel met kinderen als met ouders en collega’s.
Onderwijs ontwerpen dat aansluit op de belevingswereld, nieuwsgierigheid opwekken, verbinding in de groep creëren, werken met eigen taal en verhalen, ik word er iedere dag blij van. Kinderen leren dat fouten maken mag als je leert, dat bevordert het zelfvertrouwen. Ik werk graag in groep 7/8. Ik vind het fijn om de kinderen te begeleiden in de overstap naar het VO en dan samen zoeken naar de juiste plaats om verder te leren. Vol vertrouwen de toekomst tegemoet, waarbij je jezelf mag en kunt zijn.

Tamara Zandee (Groepsleerkracht 7/8)

Vanaf medio februari 2019 mag ook ik mij met veel vreugde juf van de Windroos noemen. Jarenlang heb ik als sociale vaardigheidstrainer en pedagoog in verschillende hoedanigheden gewerkt met en voor kinderen. Jong, ‘oud’, lief en stout. Sinds enkele jaren werk ik als leerkracht in het primair onderwijs en ook daar word ik wederom omringt door ze. Dat maakt mij blij, want werken met kinderen is voor mij puur en oprecht. Hun speelsheid, verwondering, energie én zoektocht in het eigen mens worden vind ik een mooi proces om te begeleiden.
In mijn vrije tijd ben ik vaak in de Wijkse buitenlucht te vinden. Soms hardlopend soms stilliggend in het zonnetje en dit het liefst samen met Joris en ons dochtertje Sofie. Binnenshuis vind ik het heerlijk om een beetje aan te rommelen; kaarsen aan, boek lezen, knuffelen met kat en kind of zoetigheid bakken in de keuken. En als het mij even lukt… doe ik soms ook eventjes heerlijk niets.

Extra begeleiding

Naast de groepsleerkrachten werken we op de Windroos met personeel dat wordt ingezet waar specifieke onderwijsbehoeften van kinderen dit vragen. Intern begeleider Anouk Geelen coördineert de vragen voor ondersteuning en in het zorgteam kijken we hoe we hier het beste aan tegemoet kunnen komen.

Anouk Geelen (Intern Begeleider)

Sinds 2008 werk ik met veel plezier op de Windroos. Ik heb heel lang als groepsleerkracht gewerkt in groep 7/8 en sinds twee jaar werk ik ook als intern begeleider; dat houdt in dat ik verantwoordelijk ben voor de leerlingenzorg. Ook werk ik sinds dit schooljaar als intern begeleider op Daltonschool de Nicolaas in Doorn. Het fijne van werken op de Windroos vind ik de liefdevolle manier van kijken naar kinderen en hoe er altijd wordt uitgegaan van kansen en mogelijkheden van elk kind.

Marjolein Vallenga (leerkrachtondersteuner)

Mijn naam is Marjolein Vallenga. Ik werk sinds vorig jaar als leerkrachtondersteuner op de Windroos. Voor die tijd werkte ik ook al op de Windroos. Toen begeleidde ik een jongen met syndroom van Down. We begonnen bij de kleuters en eindigden bij groep 8. Ik heb daardoor deel uitgemaakt van alle verschillende groepen en ondersteunde die ook. Nu ondersteun ik nog steeds. Alleen op een iets andere manier. Ik ben vaak in de klas aanwezig, maar werk ook individueel met kinderen of in kleine groepjes. Soms vinden kinderen dingen moeilijk en soms hebben ze juist een extra uitdaging nodig. Ik heb te maken met alle klassen en dus ook alle kinderen. Het is daardoor elke dag weer anders. Het is mooi om deel uit te maken van de ontwikkeling van een kind, samen maken we kleine stapjes en soms ineens grote sprongen, altijd zoveel mogelijk uitgaand van zijn of haar eigen belevingswereld. Dat zorgt ervoor dat ik elke dag met veel plezier naar mijn werk op de Windroos ga.

Marian van Heerde (leerkrachtondersteuner)

Mijn naam is Marian van Heerde en ik ben vorig jaar omgeschoold vanuit de marketing-communicatie naar het onderwijs. Ik heb 20 jaar gewerkt bij de jeugdclubs van het Wereld Natuur Fonds en afgelopen jaar de overstap naar het onderwijs gemaakt! Daar heb ik nog geen moment spijt van gehad: ik geniet van de kinderen, hun eigenheid, eerlijkheid en onbevangenheid.

Vanaf dit schooljaar ga ik samen met Marjolein als leraarondersteuner kinderen begeleiden die extra ondersteuning nodig hebben. Het is geweldig om samen met kinderen stappen te maken in hun ontwikkeling.

Het spreekt mij erg aan dat er op de Windroos gekeken wordt naar de individuele ontwikkeling en de verschillende ervaringen die het uitgangspunt vormen voor de leerstof van het kind. Daarnaast is de betrokkenheid bij de leerlingen, ouders en leerkrachten onderling groot. Ik kijk er erg naar uit om aan de slag te gaan!

Liesbeth van den Brink (KlusKlas)

Hallo, ik ben Liesbeth en vorig jaar mocht ik in groep 8 van Het Palet re-integreren op locatie “Windroos”. Dat was een fijn jaar en ik was heel blij dat ik dit jaar mocht blijven om de KLUS-KLAS op te zetten. Daarin voeren we, samen met kinderen en ouders, allerhande klussen uit, waarbij kinderen leren met verschillende (elektrische) apparaten en materialen om te gaan. Er is al speelgoed gerepareerd, diverse bankjes binnen en buiten de school zijn opgeknapt en van een oude zandtafel wordt nu een binnen-kweekkastje gemaakt (inclusief groeilampen op zonne-energie). Naast het klussen leer ik de kinderen omgaan met het computerprogramma Tinkercad. Daarmee maken ze 3D ontwerpen die later geprint kunnen worden op de 3D printer in de hal van de school.

Iets over mijn geschiedenis. In 1982 heb ik de Pedagogische Academie afgerond en ben al vrij snel daarna gaan werken op de Technische School “De Gildenburg” in Utrecht. Na de geboorte van mijn twee kinderen keerde ik terug naar de basisschool en heb met veel plezier gewerkt op de Sint Jozefschool en Het Palet in Wijk bij Duurstede. De invoering van het Passend Onderwijs was voor mij de aanleiding om weer te gaan studeren. Ik haalde mijn diploma Master Ecologische Pedagogiek en het Dalton onderwijscertificaat. Nu ben ik bezig met de Freinetcursus.

Door de naweeën van een stamceltransplantatie die ik in 2017 heb ondergaan en daarbij behorende behandelingen kan ik nog niet volledig terugkeren als leerkracht voor de klas.

Ik houd erg van knutselen, aquarellen, tekenen, glas-in-lood ramen maken, speksteen bewerken en nog veel meer van die creatieve dingen. Naast lezen, sporten en reizen vul ik daar het overgrote deel van mijn tijd mee. Ik geniet van het klussen op school. Veel spullen krijgen een duurzame tweede kans en samen met de kinderen, ouders en leerkrachten maken we de school nog mooier!

Julia van Rennes (concierge)

Ik ben werkzaam als conciërge op deze mooie school. Het werk van een conciërge is veel omvattend en je kunt er veel kanten van jezelf in kwijt. Ik zie het als mijn taak een fijn klimaat te scheppen, voor zowel leerkrachten als leerlingen. Een deel van mijn werk is uiteraard minder leuk. Zoals het opruimen en schoonmaken, maar het is ook wel een belangrijk onderdeel van het werk. Het is voor iedereen prettig om in een opgeruimde omgeving te werken. Verder is het fijn als je je spullen terug kunt vinden. Verder zijn er natuurlijk de technische zaken, van elektra tot verstoppingen, soms een flinke uitdaging. Ook het beheer van de keuken, voorraden en het plein vallen onder mijn taken. Gelukkig zijn er altijd ouders en leerlingen in de school die bereid zijn om te helpen en (mee) te zoeken naar oplossingen.

Jorrit Mocking (assistent concierge)

Gitta Willemsen (administratie)

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven